Stor fremgang i Marie Skłodowska-Curie Fellowships

Fakulteterne for Natural Sciences og Tehnical Sciences tegner sig for tilsammen 16 af de i alt 23 Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowships, som Aarhus Universitet har høstet i 2019-runden.

Link til logo

De 23 fellowships er det højeste antal, AU har fået bevilget de seneste fem år, endda 14 flere end i 2017. Med 120 ansøgninger giver det en succesrate på 19,2 pct., hvilket ligger over gennemsnittet for både Europa (18,2 pct.) og Danmark (18,3 pct.)

Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) er et udviklingssprogram under det Europæiske Forskningsråd, og er målrettet forskere med mere end fire års erfaring,

Hvad den flotte fremgang skyldes, har hverken prodekan Jes Madsen eller Mikkel Bjerg Kongsbak fra Forskningsstøtteenheden en nagelfast forklaring på.

De er dog enige om, at der ligger en stor indsats bag – både i form af de Curie master class-arrangementer, som det daværende Science and Technology og Forskningsstøtteenheden indførte i 2016, og det store arbejde, som ildsjæle i de enkelte institutter i øvrigt har udført for at skabe de rette kombinationer af forskergrupper og mulige stipendiater.

Master class arrangementerne er en slags matchmaking workshops, hvor unge forskere fra det meste af verden hver især kan møde AU-forskere fra de relevante sektioner og diskutere en mulig Marie Curie-ansøgning – og få hjælp til at udfylde ansøgningen.

De næste master classes finder sted 12.-14. maj.

Med forbehold for, at bevillingerne endnu er under kontraktforberedelse, fordeler de nye fellowships sig sådan:

TECH
      Ingeniørvidenskab     3