AU-forsker står bag hjemmeside, som fortæller, hvilke planter der kan redde biodiversiteten i din have

Ud med de eksotiske blomster og buske og ind med hjemmehørende danske arter. Sådan kan alle haveejere hjælpe insekter og andre smådyr. Og nu er der hjælp at hente til, hvilke danske planter der passer lige netop i din have.

Planten hjortetrøst er en af de planter, der kan være en god ide at plante i haven. Især i den østlige del af landet. Foto: Kor!An (Wikimedia Commons)

Da Beate Strandberg som en del af sit arbejde i 2021 udgav en rapport over, hvilke danske planter der er bedst for insekter, smådyr og fugle, tikkede den ene besked efter den anden ind på hendes mail.

Boligforeninger, haveejere og anlægsgartnere ville have adgang til hendes data, så de kunne se lige præcis, hvilke planter der var bedst at plante i deres haver for at hjælpe biodiversiteten på vej.

"Jeg opdaterer hele tiden mit regneark - og jeg kunne ikke bare dele det med alle. Dataen var jo heller ikke super brugervenligt sat op. Derfor fik jeg ideen til at lave en platform, hvor folk selv kan finde informationer om de planter, der ville være gode i deres have", siger hun.

Beate Strandberg er til dagligt seniorforsker ved Institut for Ecoscience på Aarhus Universitet og forsker i biodiversitet og samspillet mellem hjemmehørende planter og insekter. Men mellem eksperimenterne og møderne på universitetet kunne hun ikke glemme sin ide om en hjemmeside, hvor alle danskere kunne klikke sig ind og få information om at vælge de helt rigtige planter.

Derfor søgte hun og fik penge fra 15. Juni Fonden til at bygge hjemmesiden - og i denne uge - tirsdag d. 9. maj - blev findplanten.dk lanceret.

"Nu kan alle, der er interesserede, klikke sig ind og finde ud af, hvilke planter der vil være gode for dyrelivet i netop deres have", siger hun.

Stor forskel på, hvor du bor

Selvom Danmark er et lille land, er der store forskelle på jordbunden og dermed de planter, der vokser naturligt rundt omkring i landet. I de tørre sandjorde i Vestjylland skal haveejere ud og finde nogle helt andre planter, end dem, der bor i Aarhus og København.

"Hjemmesiden indeholder overvejende planter, der findes i hele landet, men også arter der kun findes i en del af landet. Midt ned gennem Jylland går israndslinjen. Vest for linjen er jorden sandet og næringsfattig. Øst for linjen er jorden leret og mere næringsrig. Det betyder, at du også finder andre planter i Vestjylland end i resten af landet", siger Beate Strandberg.

En af de planter, du ikke skal plante, hvis du bor i Vestjylland, er planten hjortetrøst. Den forekommer naturligt i den østlige del af landet og har svært ved at vokse i den sandede jord.

"Hjortetrøst er meget rig på nektar, og sommerfuglene er glade for den. Planter du den i din have, får du mange sommerfugle på besøg, når den blomstrer", siger hun.

Den rigtige plante, det rigtige sted

Ved hjælp af kortet på findplanten.dk kan du zoome ind på lige netop din matrikel. Fordi hjemmesiden trækker på data over jordbundsforhold og fugtighed, kan den finde egnede planter på de fleste lokaliteter i Danmark og dermed give svar på, hvilke planter der egner sig til din have.

Og det er vigtigt at vælge de rigtige planter - det hjælper både insekter og andre dyr.

"I dag har vi mange planter i vores haver, som ikke findes naturligt i Danmark. Rhododendron, bambus eller mange af de blomster, vi planter, kommer oprindeligt fra lande langt herfra. Fordi insekterne og dyrene ikke er tilpasset planterne, trives de ikke lige så godt i haver, hvor der overvejende vokser ikke-hjemmehørende planter", siger Beate Strandberg og fortsætter:

"Planter du i stedet oprindelige danske planter i haven, vil du straks se, hvordan insekt- og dyrelivet sprudler".

Det kan dog være svært at vide præcist, hvilke planter der passer til jordbunden og naturligt hører hjemme i den af landet, hvor man bor. Og det er netop derfor, at Beate Strandberg har lanceret hjemmesiden som en hjælp til alle, der gerne vil hjælpe biodiversiteten på vej.

"På siden kan du både få hjælp til, hvilke danske planter der passer til din have, men også hvornår de blomstrer. Ved at vælge planter, der blomstrer, når du mangler blomster i din have, kan du sikre, at der er ressourcer for insekterne gennem hele sæsonen", siger hun.

"Mange af de planter hjemmesiden foreslår, kan du ikke drøne ned på den lokale planteskole og købe. Det er planter, som du selv skal ud i naturen og samle frø fra. Det kræver naturligvis, at du kan genkende planten og ved lidt om den."

Beate Strandberg

Ikke alt kan købes på den lokale planteskole

Når du har fundet din “lokalitet” inde på hjemmesiden, anbefaler den en række urter, græsser, buske og træer. Men nogle af de planter kan være svære at få fat i, anerkender Beate Strandberg.

"Mange af de planter hjemmesiden foreslår, kan du ikke drøne ned på den lokale planteskole og købe. Det er planter, som du selv skal ud i naturen og samle frø fra. Det kræver naturligvis, at du kan genkende planten og ved lidt om den", siger hun.

Heldigvis er flere planteskoler og planteavlere begyndt at sælge oprindelige danske planter.

"De seneste par år er det blevet mere og mere normalt, at planteskolerne begynder at sælge vilde, danske planter. Også på nettet kan du købe frø til flere og flere hjemhørende arter. Så der sker noget", siger hun og slutter:

"Men med nogle planter er der ikke andet at gøre end at trække i vandrestøvlerne og gå på jagt efter dem i naturen".

Beate Strandberg præsenterer den nye hjemmeside på Naturmødet i Hirtshals i morgen lørdag. Du kan dog allerede nu klikke dig ind på hjemmesiden her: https://findplanten.dk

Seniorforsker Beate Strandberg
Institut for Ecoscience - Terrestrisk Økologi