Aarhus Universitet indgår nyt samarbejde med kinesisk hi-tech-region

Science and Technology ved Aarhus Universitet har sammen med Viborg Kommune indgået en samarbejdsaftale med den kinesiske region Wuhan East Lake National High-Tech Development Zone (WEHDZ). Målet er at etablere et samarbejde med udgangspunkt i aktiviteterne i Foulum.

Bæredygtig fødevareproduktion, fødevaresikkerhed, grøn energiforsyning og intelligent brug af ressourcer fra landbruget. Det er bare nogle af de emner, som er i fokus i et nyt samarbejde mellem Aarhus Universitet, Viborg Kommune og den kinesiske region Wuhan East Lake National High-Tech Development Zone (WEHDZ).

Tirsdag 26. juni 2018 besøgte en delegation fra WEHDZ Aarhus Universitet, hvor der blev underskrevet en fælles MoU (Memorandum of Understanding) med henblik på at etablere fælles innovationsaktiviteter ved Aarhus Universitet i Foulum.

Fra begyndelsen er målet at udvide og intensivere samarbejdet inden for green tech og innovativ fødevareteknologi - til gavn for både virksomheder, universiteter og ikke mindst befolkningen i både Danmark og Kina. Håbet er, at samarbejdet på sigt kan udvides til også at omfatte andre sektorer.

Afsæt for virksomheder i Danmark og Kina
Som en del af det kommende samarbejde, er det målet også at etablere to inkubationsmiljøer – et i Foulum og et i Wuhan. Her er særligt samarbejdsmulighederne mellem unge opstartsvirksomheder og forskerne på Aarhus Universitet og i Hubei-provinsen af særlig stor betydning. Det er hensigten, at både danske og kinesiske virksomheder skal kunne bruge faciliteterne og udnytte det som afsæt til at tage et skridt ind på det internationale marked.

På tirsdagens møde gjorde dekan for Science and Technology, Niels Christian Nielsen det klart, at han håber, at det nye samarbejde kan resultere i nye danske og kinesiske joint ventures på områder, hvor Aarhus Universitet i forvejen er internationalt førende.

- Som universitet vil vi gerne bidrage til at udvikle banebrydende, vidensbaserede løsninger på verdens ’grand challenges’, inden for blandt andet bæredygtig fødevareproduktion, grøn energi og bioøkonomi. Derfor er det nye samarbejde med WEHDZ lige i øjet. At vi nu underskriver en samarbejdsaftale er med til at styrke det i forvejen stærke bånd til vores kinesiske kolleger, og vi glæder os over muligheden for at støtte nye danske og kinesiske samarbejder.

Borgmester i Viborg Kommune, Ulrik Wilbek, underskrev aftalen tidligere på dagen:

”Vi ser et stort potentiale i denne aftale. Vi håber på kinesiske investeringer i både forskning og nye virksomheder i Foulum. I første omgang skal vi i samarbejde med AU,  vores partnere fra Wuhan, og med støtte fra Invest in Denmark lave et koncept, der passer både kineserne og AU.”

Yderligere oplysninger
Etableringen af samarbejdet mellem Aarhus Universitet, Viborg Kommune og Wuhan East Lake National High-Tech Development Zone (WEHDZ) sker blandt andet med støtte fra Invest in Denmark.

Wuhan er hovedbyen i Hubei-provinsen i det centrale Kina. Wuhan East Lake High-Tech Development Zone blev etableret i 1988 og blev i 1991 anerkendt af det kinesiske statsråd som en af de første nationale high-tech regioner. 30.000 virksomheder er samlet i området, der også bliver betragtet som et af de steder, hvor den kinesiske talentmasse er størst.

Læs mere om Wuhan East Lake National High-Tech Development Zone (WEHDZ)

Yderligere kontakt

-          Niels Halberg, direktør for DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug

-          Erik Steen Kristensen, Institutleder for Institut for Agroøkologi