Stort forskningsprojekt med transplantation af tarmbakterier

Kan kapsler med tarmbakterier fra raske donorer gavne patienter med irritabel tyktarm og blødende tyktarmsbetændelse? Det går Aarhus Universitet og privathospitalet Aleris-Hamlet nu sammen om at undersøge i nyt forskningsprojekt, som Innovationsfonden investerer 11,5 mio. kr. i.

MicroHealth, som forskningsprojektet hedder, bliver det hidtil største videnskabelige forsøg herhjemme med fækal mikrobiota transplantation (FMT) – altså at genskabe en sund mikrobiota i syge personers tarme ved at tilføre tarmbakterier og andre mikroorganismer fra sunde donorer.

Projekt MicroHealth bliver det første storskalaforsøg i verden, som undersøger FMT-behandling af irritabel tyktarm og blødende tyktarmsbetændelse, hvor man baserer sig på at overføre bakterierne i kapsler.

Kapslerne indtages ved at patienten sluger dem, hvorefter bakterierne først frigives efter at have passeret mavesækken.  I dag er er FMT-behandlinger forbundet med en del ubehag, da de foregår ved, at patienterne får donor-bakterierne ind i tarmen gennem lavement, kikkertundersøgelser eller med sonde.

I Danmark lider tilsammen 8-900.000 mennesker af irritabel tyktarm eller blødende tyktarmsbetændelse. Symptomerne kan være ganske invaliderende, og lidelserne er hidtil blevet anset som uhelbredelige.

Store potentialer

"Der er et stort potentiale i MicroHealth. Kapselteknikken er nemmere, billigere og indebærer færre risici end de traditionelle metoder," siger Alice Højer Christensen, som er overlæge og ph.d. i intern medicin og medicinsk gastroenterologi på Aleris-Hamlet København.

Og lederen af projekt MicroHealth, professor Lars Hestbjerg på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, tilføjer:

"Ud over at undersøge, i hvilket omfang FMT kan hjælpe patienter med de to lidelser, har MicroHealth som mål at forbedre selve FMT-kapsel-behandlingen.Ved hjælp af avancerede DNA-analyser vil vi finde måder at gøre FMT endnu mere effektiv til at genskabe et sundt mikrobielt samfund i tarmene."

Potentialet for MicroHealth gælder altså både udsigten til at kunne behandle de to hidtil uhelbredelige tarmsygdomme, og til at bane vejen for at lade kapslerne erstatte de hidtidige teknikker.

Afgørende satsning

Aleris-Hamlet Hospitaler og Aarhus Universitet har allerede i et samarbejde med Hvidovre Hospital undersøgt effekten af FMT ved irritabel tyktarm i et randomiseret, dobbelt-blindet, placebokontrolleret studie af 52 patienter med svær irritabel tyktarm, og et mindre open-label studie hos syv patienter med blødende tyktarmsbetændelse.

Resultaterne er endnu ikke offentliggjort, men det er bl.a. på denne baggrund, at Innovationsfonden har valgt at støtte Microhealth.

Da det er dyrt at eksperimentere med FMT i stor skala, er satsningen på 11,5 mio. kr. fra Innovationsfonden afgørende for forsøget. Det samlede budget for projekt MicroHealth løber op i knap 20 mio. kr.

Helbredte sig selv

Frøet til MicroHealth blev lagt i 2015, da Lars Hestbjerg Hansen og Alice Højer Christensen uafhængigt af hinanden tog kontakt til Stig Günther, som på daværende tidspunkt drev Bakterieklinikken i Ballerup. Stig Günther har udviklet FMT-kapslen og bl.a. kureret sig selv efter år med overordentlig svær irritabel tyktarm. Stig Günther leder nu Aleris-Hamlets FMT-laboratorie.

"Kapselteknikken har allerede vist sig at fungere lige så godt som sonde-metoden i et forsøg på Hvidovre Hospital, hvor 12 patienter blev kureret for infektion med bakterien Clostridium difficile – en sygdom, som FMT i forvejen har en dokumenteret virkning på. Det er simpelthen fantastisk at få mulighed for at arbejde videre med kapselteknikken i videnskabeligt regi," siger Stig Günther.

Aleris-Hamlet råder i forvejen over en lille mikrobiotabank, og har kontakt til tilstrækkeligt mange donorer til, at banken kan udvides.

Kontakt:

Professor Lars Hestbjerg Hansen