Dette er en skabelon til institutterne som inspiration til beskrivelse af forløbene
Indled med en en beskrivelse (en teaser) til øvelsen samt et højrestillet illustrationsbillede.
EKSEMPEL: Mælk er kendt som naturens mest komplette fødevare. Mælk er imidlertid meget mere end en blot en næringskilde for nyfødte, børn der skal vokse, eller voksne mennesker. Udover de nødvendige næringsstoffer indeholder mælk en lang række biologisk aktive stoffer som f.eks. immunstoffer, anti-bakterielle peptider, anti-mikrobielle peptider, kulhydrater og fedtstoffer, men også mere en 60 forskellige vækstfaktorer, der kan have betydelige biologiske effekter på mennesker og dyr. Da mave-tarmkanalen er det sted kroppen først møder de bioaktive stoffer i mælken, er undersøgelser i tarmepithelceller relevante for de bioaktive komponenters eventuelle sundhedsfremmende effekter.
Deltagerantal | - EKSEMPEL: Max 10 elever pr. dag
|
Gymnasiefag | - Note: På instituttet bedes I vælge de af nedenstående gymnasiefag som I finder relevante – dvs. som I mener indgår i jeres forløb. De nævnte kan alle indgå i studieretningsprojekterne ved stx og eksamensprojekter ved htx.
Som en hjælp til en beskrivelse af de nyere eller flerfaglige fag´, følg linkene (se punkt 2, Faglige mål og Kernestof). De tre Teknikfag A er fag ved de tekniske gymnasier, HTX, hvor eleverne laver en større opgave i foråret. Alle de andre fag kan elever ved de almene gymnasier vælge til deres studieretningsprojekt som typisk udføres i efteråret. Vælg altså mellem gymnasiefagene: › Biologi › Bioteknologi › Fysik › Geovidenskab › Kemi › Matematik › Naturgeografi/Geografi › Bioteknologi › Teknikfag A – Byggeri og energi › Teknikfag A – Proces, levnedsmiddel og sundhed › Teknikfag A – Design og produktion - Koblingen til andre gymnasiefag varetages af gymnasielæreren/-eleven
|
Institut | - EKSEMPEL: Institut for Husdyrvidenskab
|
Sted | |
Dato(er) hvor forløbet udbydes på AU | - EKSEMPEL: I perioden 19. - 28. november 2012
|
Tidsramme | - EKSEMPEL: Forløbets praktiske del afvikles over 3 dage (1 hel dag + 2 formiddage)
- Dag 1 isoleres vallen fra mælken og cellekulturer opsættes.
- Dag 2 tilsættes standardopløsning og valleprøver til cellekulturer.
- Dag 3 måles cellernes vækst.
|
Til læreren og elevens forberedelse | - F.eks. øvelsesvejledning ol.
|
Beskrivelse af forløbet | - EKSEMPEL: Ved Institut for Husdyrvidenskab findes cellebaserede modeller, der kan anvendes til at undersøge mælkens biologiske aktivitet. I flere af disse modeller undersøges effekten af vallefraktionen af mælk på væksten af tarmceller i kultur. Denne undersøgelse indeholder følgende trin:
- Isolering af vallefraktionen af 2 forskellige mælketyper (f.eks. skummetmælk/sødmælk som eleven evt. selv kan medbringe). Dette foregår ved skumning af mælken og fældning af kaseindelen.
- Opsætning af cellekultur med tarmepithelceller i mikrotitterplader. Der anvendes tarmceller der er isoleret fra rotter.
- Fremstilling af koncentrationsrække af standardopløsning (kalveserum) samt valleprøver.
- Tilsætning af opløsninger til mikrotitterplader med celler.
- Måling af cellevækst ved hjælp af fluorometrisk målemetode.
|
Forslag til faglige perspektiver | - EKSEMPEL: Miljøvenlig energiproduktion, miljø og landbrug, biogasproces.
|
Inspiration til studieretningsprojektet | |
Ansøgning | - Link til ansøgningsformular eller kontaktoplysninger mm.
|
Kontaktperson | |
Hvis instituttet/øvelsesholderen ønsker det, kan sætningen herunder tilføjes forløbsbeskrivelsen: ”I et begrænset omfang, kan der blive mulighed for, at tale om aspekter af elevernes problemformuleringer, men kun på besøgsdagen.”
Under hver forløbsbeskrivelse spejles master-indholdeselementet ”Rollefordeling” fra forsiden (niveau 1):