Kameraer, der moniterer insekter på tundraen i Østgrønland (Foto: Toke T. Høye)

14.01.2021 | Institut for Bioscience

Kunstig intelligens sætter fokus på insekternes liv

Forskere forener kunstig intelligens og avancerede computerteknologi med biologisk ’know how’ til at bestemme insekter med overmenneskelig hastighed. Det åbner helt nye muligheder for at beskrive ukendte arter og følge med i insekternes liv og levned gennem mange år.

”PFAS er nogle af de værste miljøforurenende stoffer, vi har i dag, og desværre findes der endnu ikke grønne metoder, der helt kan bryde de meget stærke kulstof-flour-forbindelser, der netop gør stofferne til evighedskemikalier," siger adjunkt Zongsu Wei. Foto: Zongsu Wei.

13.01.2021 | AU Engineering

Forskningsprojekt skal komme evighedskemikalier til livs

Novo Nordisk Fonden har bevilget støtte til et projekt, der skal udvikle et multi-step system til at rense vand for per- og polyfluoralkylstoffer. Metoden tager udgangspunkt i naturens egne enzymer samt et helt nyt nanomateriale, som forskere ved Aarhus Universitet udvikler.

”Autonom droneteknologi er et område i voldsom vækst, og der er meget store perspektiver i at anvende teknologien i offshore-industrier, hvor omkostningerne ved den manuelle arbejdskraft i dag er meget høj,” siger lektor Erdal Kayacan, Aarhus Universitet, som er en af dem, der arbejder med at udvikle nye intelligente teknologier til den maritime sektor. Foto: Istock

12.01.2021 | Institut for Elektro- og computerteknologi, Institut for Mekanik og Produktion

Drone-teknologi indtager den maritime sektor

Der er kæmpe fremtidspotentiale i autonome løsninger til offshore-operationer i den maritime sektor. Den danske drone-virksomhed Upteko samarbejder netop nu med forskere fra Aarhus Universitet om at udvikle næste-generations droneteknologier og kunstig intelligens til alt fra redningsoperationer til 3D-scanning af skibe.

"Superoptimerede vindmølleparker vil være et stort skridt i den grønne omstilling," siger lektor Mahdi Abkar, ekspert i flowdynamik og turbulens ved Institut for Mekanik og Produktion, Aarhus Universitet.

07.01.2021 | Institut for Mekanik og Produktion, Bæredygtighed

Intelligente flow-modeller kan få stor indflydelse på vindenergiprojekter

I et nyt forskningsprojekt vil forskere fra Aarhus Universitet udvikle datadrevne maskinlærings-modeller til meget nøjagtigt at simulere luftens flow i vindmølleparker. Målet er at optimere og kontrollere møllerne for at øge deres samlede energieffektivitet. Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.

Aarhus Universitet åbner fire nye ingeniørinstitutter som et led i en ambitiøs plan om at skabe et af verdens førende uddannelses- og forskningsmiljøer inden for teknisk videnskab. (Foto: Lars Kruse, AU arkiv)

05.01.2021 | Faculty of Technical Sciences

Danmark får fire nye ingeniørinstitutter

Aarhus Universitet har ved årsskiftet gennemført en organisationsændring, der nu gør det muligt at åbne fire nye institutter. Det sker som led i arbejdet med at styrke de ingeniørvidenskabelige forsknings- og uddannelsesaktiviteter.

Laboratorie-opsætning af lys-inkubator. Her ses to forskellige eksperimentelle opsætninger med blåt lys. Foto: Jingbo Li, MIT.

04.01.2021 | Institut for Bio- og Kemiteknologi, Bæredygtighed

Ny opdagelse baner vej for industri-relevant produktion af køreklare biobrændstoffer

Ved hjælp af et usædvanligt, lys-afhængigt enzym og en nyopdaget enzymatisk proces har forskere fra Aarhus Universitet og Massachusetts Institute of Technology muliggjort en højtydende biologisk syntese af klimaneutrale drop-in-brændstoffer fra bioaffald.