Forbrugerne, som har reduceret deres kødforbrug, nævner hensynet til miljø, klima, sundhed og dyrevelfærd som de vigtigste motiver for at reducere kødforbruget. Foto: Colourbox

27.01.2021 | DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug

Næsten en tredjedel af danskerne har skåret ned på kødet i kosten

En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at næsten en tredjedel af danskerne har reduceret eller stoppet deres kødforbrug. Blandt dem er især personer med videregående uddannelse, personer i større byer, kvinder og unge.

Aarhus Universitet skal stå i spidsen for at udvikle næste generation batteri til elbiler, der kan placeres som et let tæppe under sæderne og oplades på blot seks minutter. (Foto: Colourbox)

26.01.2021 | Institut for Elektro- og computerteknologi

Fremtidens elbil skal udvikles i Danmark

Aarhus Universitet skal stå i spidsen for udviklingen af et nyt superbatteri til elbiler, der kan lades på få minutter. EU investerer 85 millioner kroner i projektet.

Kemisk anlæg til Haber-Bosch produktion af ammoniak og kvælstofgødning. Foto: Istock.

24.01.2021 | Institut for Bio- og Kemiteknologi

Vejen til nul-emissions fremtid kræver ny form for ammoniakproduktion

Et nyt globalt samarbejde, der skal undersøge nye måder at producere grøn ammoniak på, er støttet af EU’s rammeprogram for forskning og innovation, Horizon 2020, med 21 mio. kr. Projektet ledes af ingeniørforsker fra Aarhus Universitet.

Adjunkt Shweta Agarwala (foto: VILLUM)
Adjunkt Kasper Vita Kristensen (foto: VILLUM)

21.01.2021 | Institut for Elektro- og computerteknologi, Institut for Bio- og Kemiteknologi

To forskningstalenter modtager VILLUM-bevilling

Siden 2011 har Villum Young Investigator-programmet støttet unge, ambitiøse forskeres tidlige karriere. To af årets unge modtagere findes på Faculty of Technical Sciences, der samlet modtager knap 12 millioner kroner.

Flere vildtlevende store dyr i naturen vil bidrage til en øget biodiversitet, viser rapporten. (Foto: Colourbox)

21.01.2021 | DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi

Store, vilde dyr kan være en billig genvej til øget biodiversitet

Alt fra svampe og insekter til planter og rovfugle kan blive påvirket i en positiv retning, hvis flere heste, elge, vildsvin eller krondyr fik lov til at leve vildt.

Foråret kommer tidligere og tidligere i Arktis og sætter gang i et kompliceret samspil mellem insekter og planter (Foto: Toke T. Høye)

20.01.2021 | Institut for Bioscience

Ingen insektkrise i Arktis - endnu

Klimaændringerne er mere markante i Arktis end noget andet sted på jorden, hvilket vækker bekymring for, hvordan dyrelivet skal klare sig. Et nyt studie viser, at sjældne insekter er i tilbagegang, og antyder dermed at klimaændringerne vil favorisere de almindeligste arter.

Lektor Xuping Zhang og hans forskerteam på Aarhus Universitet har udviklet en adaptiv gribehånd til robotten, som blev demonstreret på Jydsk Emblem Fabrik mandag d. 18 januar. Foto: Peer Klercke.

20.01.2021 | Institut for Mekanik og Produktion

Robot-kollega indtager produktionslinjen på traditionsrig Aarhus-fabrik

Mandag den 18. januar var der demo-dag på Jydsk Emblem Fabrik i Malling – en 135 år gammel familieejet virksomhed, der skal have et intelligent, selvkørende og samarbejdende mobilt robotsystem med i produktionen.

19.01.2021 | Institut for Agroøkologi

Er væselhale det nye super ukrudt?

En ny ukrudtsart er de seneste år blevet et større og større problem i vintersæd og frøgræs. Viden om væselhale har indtil nu været meget begrænset, men forskere fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet i Flakkebjerg har undersøgt ukrudtsartens biologi, fænologi, konkurrenceevne og effekten af forskellige bekæmpelsesstrategier.

Kameraer, der moniterer insekter på tundraen i Østgrønland (Foto: Toke T. Høye)

14.01.2021 | Institut for Bioscience

Kunstig intelligens sætter fokus på insekternes liv

Forskere forener kunstig intelligens og avancerede computerteknologi med biologisk ’know how’ til at bestemme insekter med overmenneskelig hastighed. Det åbner helt nye muligheder for at beskrive ukendte arter og følge med i insekternes liv og levned gennem mange år.

”PFAS er nogle af de værste miljøforurenende stoffer, vi har i dag, og desværre findes der endnu ikke grønne metoder, der helt kan bryde de meget stærke kulstof-flour-forbindelser, der netop gør stofferne til evighedskemikalier," siger adjunkt Zongsu Wei. Foto: Zongsu Wei.

13.01.2021 | AU Engineering

Forskningsprojekt skal komme evighedskemikalier til livs

Novo Nordisk Fonden har bevilget støtte til et projekt, der skal udvikle et multi-step system til at rense vand for per- og polyfluoralkylstoffer. Metoden tager udgangspunkt i naturens egne enzymer samt et helt nyt nanomateriale, som forskere ved Aarhus Universitet udvikler.

1 2 Næste