Af Peter F. Gammelby 22. april 2017
Eship: Navigating Uncertainty hedder spillet, som hundredvis af studerende fra Aarhus Universitet gennem de sidste tre år har tumlet med for at få indsigt i, hvad de får brug for, hvis de vil starte egen forretning – og ikke mindst indsigt i sig selv.
Navnet Eship er flertydigt; først og fremmest er det en sammentrækning af Entrepreneurship (iværksætteri), men samtidig giver ordet ship associationer til eventyrlyst og vovemod: at forlade den trygge landjord og sejle ud, hvor intet er sikkert, og hvor et uvejr eller et skjult rev uden varsel kan sende dig en tur i baljen.
”Målet med spillet er at skabe passion og give de studerende redskaber til at starte forretning. Man lærer sine egne egenskaber at kende, og hvilke egenskaber man skal søge efter hos samarbejdspartnere,” forklarer Rajiv Vaid Basaiawmoit, som har udviklet spillet.
Rajiv Vaid Basaiawmoit har som leder af SciTech Innovation and Entrepreneurship specialiseret sig i ”gamification” af undervisningen – altså at bruge spilelementer og -dynamikker til at inspirere de studerende og øge deres motivationen.
Gamification i undervisning er ikke et nyt begreb, heller ikke når det gælder undervisning af kommende iværksættere.
Men hvor de fleste undervisningsspil er elektroniske, er Eship et brætspil, med brikker, kort, terninger og det hele. Det kan lyde gammeldags, men det indeholder så mange nyskabelser, at det i 2016 vandt priserne som bedste brætspil og næstbedste spil overhovedet ved European Conference on Games Based Learning i Scotland. Og på den seneste European Conference on Innovation and Entrepreneurship i Finland fik Rajiv Vaid Basaiawmoit en andenplads i kategorien Teaching Innovation and Entrepreneurship Excellence.
Et af hans studenterhold har endda vundet Venturecup på en ide, de udviklede i forbindelse med spillet og hans kursus.
Rajiv Vaid Basaiawmoit udvikler spilmodeller, der navnlig retter sig mod studerende inden for de naturvidenskabelige fag, men Eship kan spilles af enhver med evnen til at læse og opfatte. Man får dog mest ud af at spille det i forbindelse med undervisning, understreger Rajiv Basaiawmoit.
Spillet er ganske kompliceret, og så er det et holdspil; hvert hold på tre-fem spillere har et spillebræt, og flere hold dyster mod hinanden – f.eks. i en klasse.
Målet er netop at lære at navigere i usikkerheden som et hold, og spillernes opgave er sammen at minimere usikkerheden mest muligt. Holdformatet kan i sig selv skabe usikkerhed, fordi spillerne har forskellige personligheder.
Og de forskellige personligheder er et nøgleelement i spillet: Hver deltager skal spille bestemte roller ud fra nogle personlige egenskaber, som de trækker i kortbunken. Et kast med terningen giver en ekstra positiv eller negativ egenskab, f.eks. eventyrlyst eller vredladenhed, og bidrager dermed yderligere til usikkerheden.
For at navigere skal man have en kurs, og den lægger holdene ved fra starten at udpege en ide med en forretningsvinkel, som de vil arbejde for.
Derefter trækker de kort med opgaver, som skal løses eller besvares ud fra en af tre valgmuligheder. I den virkelige verden er det ikke altid let at forudsige konsekvensen af ens valg, og det er det bestemt heller ikke i Eship: Navigating Uncertainty. Når holdet har truffet et valg, trækker det et effektkort med de mulige konsekvenser af valget, og konsekvenserne er betinget af sandsynligheder. Sandsynlighederne er på én gang betinget af personligheder på holdet og af kast med blandede terninger.
Blandede? Ja, der er tre slags terninger: positive, negative og neutrale, og holdene modtager i løbet af spillet flere terninger som belønning ud fra deres valg, strategi og personligheder. Terningerne udgør så at sige det enkelte holds ”usikkerhedsmeter”, og holdet med den laveste usikkerheds-score vinder.
Der er således ingen penge med, som vi kender det fra f.eks. Matador.
”Hvis der er penge med, fokuserer spillerne for meget på dem. De skal fokusere på ressourcer i bred forstand, og i spillet her udgøres ressourcerne af terninger af forskellig art,” forklarer Rajiv Vaid Basaiawmoit.
Han tilføjer, at selv om spillet er kompliceret, er det omtrent lige så let og intuitivt at spille som et computerspil.
”Spillerne behøver ikke at læse vejledningen eller reglerne, inden de går i gang. Alt, hvad de skal gøre, fremgår af de kort, de trækker,” siger han.
Han præsenterede de studerende for den første hjemme-klippede-og-klistrede version af spillet for godt tre år siden. Efterfølgende har han løbende udviklet nye og forbedrede versioner. Den nyeste version af spillet er så intuitivt, at han ikke behøver at være til stede. Selv nye spillere kan spille det uden anden vejledning
Denne ”professionelle” version kan bestilles hos ham til omkostningspris – hvilket flere andre danske og udenlandske universiteter allerede har benyttet sig af.