Aarhus Universitet henter alle tre H.C. Ørsted-priser

H.C. Ørsted Selskabet giver dette års forskerpris på 50.000 kr. til professor Dorthe Ravnsbæk fra Institut for Kemi, mens de to forskertalentpriser på 10.000 kr. går til Johannes Lund Jensen og Cecilie Hermansen, der begge er postdoc på Institut for Agroøkologi.

Dorthe B. Ravnsbæk blev ph.d. i nanoteknologi ved Aarhus Universitet i 2011. Siden har hun forsket ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston og Syddansk Universitet, til hun i 2021 blev professor i materialekemi på Aarhus Universitet. Foto: Jacob Fredegaard Hansen
Cecilie Hermansen modtager forskertalentpris på 10.000 kr. Foto: Pia Majbritt Larsen
Johannes Lund Jensen modtager forskertalentpris på 10.000 kr. Foto: Privatfoto

Dorthe Ravnsbæk er den første forsker på Aarhus Universitet, som modtager H.C. Ørsted Selskabets forskerpris på 50.000 kr.

Hun får prisen for sit arbejde med at udvikle nye bæredygtige materialer til genopladelige batterier. Målet med hendes forskning er at finde effektive, billige og miljøvenlige alternativer til navnlig grundstoffet litium, som indgår i Li-ion batterier over alt.

Prisen er indstiftet af H.C. Ørsted Selskabet og Langeland Kommune med støtte fra energiselskabet Ørsted, og siden 2013 er den hvert år blevet uddelt i H.C. Ørsteds fødeby, Rudkøbing, omkring tidspunktet for hans fødselsdag (som er den 14. august). I år finder festlighederne sted den 12. august.

Om H.C. Ørsted Selskabet og prisen:

Det er selskabets formål at gøre unge interesserede i naturvidenskab i H.C. Ørsteds ånd. Den berømte fysiker skelnede ikke mellem naturvidenskab, filosofi og humaniora, og han var en dygtig formidler af videnskab.
Formålet med prisen er at hylde H.C. Ørsteds indflydelse på kulturen, kunstnere, tænkere og videnskabsfolk i hele verden. Selskabet udvælger således prismodtagere, hvis arbejder kan knyttes til H.C. Ørsteds navn og livsværk, ikke mindst i forbindelse med formidlingen af naturvidenskab.

Du kan læse mere om selskabet her.

Geopolitik og miljø

Baggrunden for Dorthe Ravnsbæks forskning handler både om geopolitik og miljøhensyn. Litium er en begrænset ressource, som udvindes i bl.a. Australien samt forskellige lande i Sydamerika og Afrika af en række selskaber, af hvilke de to største er kinesiske. Der er en hård global konkurrence om at skaffe tilstrækkelige mængder til batterier i bl.a. el-biler, og konkurrencen driver prisen i vejret, hvilket kan bremse den grønne omstilling.

”Det betyder samtidig, at der bliver udvundet stadig større mængder litium, hvilket er meget hårdt ved miljøet. Natrium er et af de materialer, jeg arbejder på at sætte i stedet for litium,” fortæller Dorthe Ravnsbæk.

Hun er meget beæret over at modtage prisen, der foruden pengene består af en sommerfugle-statuette, som guldsmeden Sabine Maus har fremstillet af sølv og emalje.

”H.C. Ørsted er et stort forbillede for alle danske kemikere og fysikere, så at prisen bærer hans navn, er en stor ære,” tilføjer hun.

Talentpriser til kontorfæller

H.C. Ørsted Selskabet uddeler den 14. august også to forskertalentpriser på hver kr. 10.000. Prisen går til lovende unge forskere som tilskyndelse til deres fortsatte karriere, og modtagerne er også fra Aarhus Universitet: Johannes Lund Jensen og Cecilie Hermansen, som sjovt nok deler kontor på Institut for Agroøkologi.

Postdoc Johannes Lund Jensen forsker i kulstoflagring i jorden og optimering af den kulstofmodel, der anvendes i de danske drivhusgas-emissionsopgørelser.

Postdoc Cecilie Hermansen forsker i interaktionen mellem jord, miljø og klima.

Læs mere om de to unge postdocs her.

Og så fortsætter gaveregnen i øvrigt:

Selskabet uddeler to rejselegater på hver 50.000 kr., og det ene går til Signe Reitz Krarup, der læser engelsk på Aarhus Universitet, og med legatet skal arbejde med økokritik på University of Cambridge. Hun har fokus på formidling af naturvidenskab i bl.a. børnelitteratur.

Kontakt:

Professor Dorthe Ravnsbæk