Online Brainnovation Day om at fange og bruge CO2

CO2 er et værdifuldt råstof. Det kan bl.a. bruges til energilagring, i mere klimavenlig cement, syntetisk naturgas, nye kemikalier og nye materialer. Men først skal CO2’en indvindes og omdannes. Det er temaet for Aarhus Universitets næste Brainnovation Day, som finder sted online fredag den 13. november under titlen CO2 Technologies: Capture and Utilization. På Zoom.

Målet med Brainnovation Day-arrangementerne er at øge dialogen og samarbejdet mellem industrien og AU, primært med fokus på udfordringer og løsning af industrielle problemer.

På fredag den 13. november 2020 vil et stærkt hold af forskere fra flere forskellige discipliner give et overblik over deres arbejde inden for CO2-teknologier, og sammen med repræsentanter for de deltagende virksomheder behandle nogle af de mange udfordringer, som er forbundet med valg af teknologi, udnyttelse af viden osv.

Og da arrangementet finder sted online, kan den brede vifte af internationale deltagere bidrage med den nyeste viden fra deres dele af verden, uden at belaste klimaet med lange flyrejser:

• Mathias Beller, professor, direktør, Leibniz-Institut für Katalyse, Tyskland
  • Mark Paskevicius, lektor, Curtin University of Technology i Perth, Australien
  • Teresa Andreu, lektor, Universitat de Barcelona, Spanien
  • Omar Sigurbjornsson, direktør for Carbon Recycling International, Island
  • Alfred Spormann, professor, Stanford University, USA

Fra Danmark deltager

• Peter Badstue Jensen, divisionsdirektør, Aalborg CSP A/S
  • Lars Ditlev Mørck Ottosen, professor, institutleder, Institut for Ingeniørvidenskab
  • Jørgen Skibsted, lektor, Institut for Kemi
  • Nina Lock, lektor, Institut for Ingeniørvidenskab
  • Jo Philips, adjunkt, Institut for Ingeniørvidenskab
  • Michael V. W. Kofoed, Institut for Ingeniørvidenskab

I pauserne vil der være tid til netværk og brainstorming om problemer, der er relevante for branchen.

Bag arrangementet står Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), ingeniørområdet og institutterne for molekylærbiologi, fysik og kemi på Aarhus Universitet.