Tutorer klædt på som værter
”Jeg går lige i køkkenet og rører i sovsen”. Normalt har sådan en sætning ikke meget med studiestarten på Aarhus Universitet at gøre, men det har den nu. ST’s tutorer har nemlig, som en del af et initiativ på tværs af alle fire fakulteter, været til Tutor-Topmøde, hvor de blev klædt på til at tænke og agere som værter.
175 tutorer fra ST’s 10 tutorforeninger var onsdag d. 15. maj samlet i Aud E til Tutor-Topmøde. Bag invitationen stod prodekan for uddannelse Finn Borchsenius, Vejledning og studieinformation (VEST) fra ST Uddannelse og konsulentvirksomheden Public Funk, der lever af at arbejde med frivillig ledelse og udvikle bæredygtige fællesskaber.
Til topmødet blev tutorerne præsenteret for teorien ’Host leadership’, der opererer med idéen om, at man som frivillig skal tænke og agere som en vært, for eksempel for et større middagsselskab. Det betyder helt konkret, at man som vært løbende tager en række forskellige roller på sig, alt efter aktivitet, stemning og gæsternes behov. Derudover indtager man forskellige positioner, alt efter om der er behov for overblik, igangsættelse eller noget tredje.
En lang aften med støjende middagsgæster kan for eksempel give værten behov for ”lige at gå i køkkenet og røre i sovsen”, dvs. tage en kort timeout fra det hele, på samme måde som en tutor kan have behov for at tage en pause midt i en hektisk introuge.
Studiestarten er afgørende
Baggrunden for Tutor-Topmøderne på AU er, at studiestarten er afgørende for nye studerendes trivsel, motivation og fastholdelse. Det fremgår af flere undersøgelser og rapporter, blandt andet fra Danmarks Evalueringsinstitut. Desuden er udviklingsarbejdet med tutorer og studiestart i tråd med ST’s fastholdelsesstrategi.
Prorektor Berit Eika fortæller i denne artikel, at studiestarten har et særligt fokus på Aarhus Universitet. ”Men det handler ikke kun om at begrænse frafald. Det handler også om, at vi har et ansvar for de unge mennesker, som læser her. De skal føle sig trygge og inkluderet fra starten, og der skal skabes gode relationer. Den opgave er tutorerne med til at løfte, og derfor skal universitetet sikre, at de får en solid ballast”, siger Berit Eika.
Netop fordi de spiller en afgørende rolle, skal de i forvejen engagerede og dygtige tutorer klædes bedst muligt på til at byde de nye studerende velkommen og håndtere de udfordringer og problemer, der kan og vil opstå.
Positive evalueringer
Med udgangspunkt i teorien om værtskab, arbejdede tutorerne til topmødet med en række cases, blandt andet ”En studerende henvender sig til dig, fordi han vil nævne, at han har diagnosen Aspergers Syndrom. Hvordan forholder du dig til ham/hende som vært?” og ” En studerende opfører sig meget voldsomt verbalt, og I bliver utrygge ved hans opførsel. I fornemmer, at flere i gruppen af nye studerende tager afstand – hvad gør I som værter?”. Formålet var at reflektere over de forskellige roller og positioner, som en tutor som vært kan indtage i tutorgruppen og i mødet med de nye studerende.
Til topmødet skulle tutorerne også debattere en top 10 over de vigtigste evner som tutor, dele oplevelser fra deres egen studiestart og fortælle om netop deres grund til at blive frivillig tutor.
Og meget tyder på, at ST’s tutorer har fået noget positivt med sig fra topmødet. I hvert fald er der i evalueringerne bred enighed om, at både debatten om tutorrollen, teorien om ’Host leadership’ samt case-arbejdet var relevant og brugbart. 71 procent af ST-tutorerne vil gerne have et lignende topmøde næste år, og 83 procent var enten tilfredse eller meget tilfredse med udbyttet.