Gymnasieelever gav input til den nye campus på AU Viborg

Gode transportmuligheder til Viborg, god mad hele dagen og et stærkt socialt miljø omkring studiet. Masser af gode idéer var oppe at vende, da omkring 40 gymnasieelever fra Viborg Gymnasium i sidste uge besøgte AU Viborg for at give deres input til, hvordan Aarhus Universitet får skabt en attraktiv campus for de kommende studerende.

Der blev klippet og klistret, idéudviklet og diskuteret, da to klasser fra Viborg Gymnasium i tirsdags var samlet i det store auditorie på AU Viborg. Dagen bød også på en hurtig rundvisning i nogle af de bygninger, der fra efteråret 2024 skal danne rammerne for et godt studieliv for de kommende studerende inden for veterinærmedicin, husdyrvidenskab og agrobiologi. Gymnasieeleverne var nemlig inviteret til at komme med deres bud på, hvad der skal til for at skabe et attraktivt studiemiljø. Isabella Frost, der er elev på Viborg Gymnasium, og resten af hendes gruppe havde et sikkert bud symboliseret med en tegning af et stort rødt hjerte:

”Som vi også viser på vores tegning, så er hjertet at have et godt fællesskab, et godt socialt liv, hvor ingen er udenfor. Ellers kan man ikke overleve på et universitet”, siger Isabella Frost.

Gymnasieeleverne, der har studieretninger inden for science, matematik og samfundsfag, havde selskab af to af deres lærere:

”Jeg synes, det er interessant af være med her i dag og at være inviteret ind i en idégenereringsfase, og det virker også til, at vores elever spiller godt med. Eleverne er jo målgruppen i det her, så det er spot on at spørge dem, hvad der skal til at lave et godt studiemiljø”, siger Kim Bruun, der er lektor på Viborg Gymnasium.

Gymnasieelevernes input kommer til at indgå i arbejdet med at udvikle den nye campus på AU Viborg, der i foråret 2024 slår dørene op for de første studerende. Og ifølge rektor på Viborg Gymnasium, Lene Klemensen Gade, giver samarbejdet mellem gymnasium og universitet rigtig god mening:

”Det er yderst relevant for Viborg Gymnasium at få et stærkt samarbejde med AU Viborg. Vi arbejder på mange måder på samme måde, som man forestiller sig, at de studerende på AU Viborg skal arbejde, når vi kombinerer teori og praksis, og derfor vil vores elever også være en vigtig fødekæde for universitetet. Samtidig vil vi gerne have flere elever til at få øjnene op for de naturvidenskabelige uddannelser, og det gør man bedst ved at lade dem få det i hænderne”, siger hun.

Om AU Viborg

AU Viborg bliver stedet, hvor forskere og studerende sammen skaber løsningerne til fremtidens grønne landbrug og fødevareproduktion med fokus på sundhed og velfærd for mennesker og dyr. Uddannelsen i veterinærmedicin udbydes for første gang i Jylland fra efteråret 2024.

Når campus er fuldt udbygget i 2030, er planen, at op mod med 800-900 studerende skal have deres daglige gang i Foulum.

Læs mere om AU Viborg >>