Klimaforskere allierer sig med journalister for at skabe en bedre mediedækning af klimakrisen

Novo Nordisk Foundation CO2 Research Center på Aarhus Universitet inviterer sammen med Constructive Institute fem af verdens dygtigste klimajournalister til Aarhus. Her skal de udvikle nye og bedre måder at fortælle klimahistorier på.

Til januar lander fem verdensklasse-journalister i Aarhus.

Hvem de er, er endnu ikke offentliggjort, men det er til gengæld, hvad de skal lave. Planen er, at journalisterne frem til sommerferien i tæt dialog med forskere fra Novo Nordisk Foundation CO2 Research Centre på Aarhus Universitet (CORC) skal udvikle nye måder at formidle klimakrisen på.

Medier i hele verden kæmper i disse år med, hvordan man kan fastholde læsere, lyttere og seeres interesse for klimakrisen, uden at de bliver skræmte, resignerede eller keder sig.

Det fortæller Ulrik Haagerup, direktør for Constructive Institute, der er en uafhængig organisation, som arbejder for at forbedre den globale nyhedskultur. Organisationen er desuden tovholder på projektet.

- Journalistik er det vigtigste filter mellem virkeligheden og offentligheden. Desværre kæmper nyhedsmedier og andre demokratiske institutioner rundt omkring i verden med manglende tillid. Projektet her skal inspirere nyhedsmedier til at finde de bedste metoder til at dække klimaforandringerne på en passioneret, tillidsvækkende, vidensbaseret og engagerende måde, siger han.

Tæt samarbejde med Aarhus Universitet

De fem klimajournalister bliver såkaldte “Explorers” og kommer til at have deres daglige gang på Constructive Institute, som også har til huse i Aarhus Universitets bygninger.

Men i løbet af deres ophold vil de komme rundt på andre dele af universitetet og blive undervist af nogle af de førende klimaforskere fra CORC. De vil blandt andet blive oplært i nye carbon capture-teknologier og andre klimaløsninger.

Og netop den tætte dialog, inspiration og sparring forskere og journalister imellem er grunden til, at CORC er gået ind i projektet, siger Tina Fruelund, der er kommunikationschef for forskningscentret.

- Gennem samarbejdet med Constructive Institute kan vi være med til at bygge en bro over kløften mellem videnskab og journalistik. Fordi klimaforskning er meget komplekst, kan det ofte være svært for både forskere og journalister at få offentligheden engageret i de nye og bæredygtige løsninger.

- Desuden får vi også noget ud af det. De fem journalister kommer med et stort internationalt perspektiv, som jeg er sikker på, kan både inspirere og styrke vores forskere.

Samarbejdet mellem CORC og Constructive Institute er et pilotprojekt og har officielt fået titlen “The Climate Explorer Program”. Projektet løber mellem slutningen af januar og frem til udgangen af juni 2024.

CORC har doneret 2,5 millioner kroner til at finansiere de fem Explorers.

Kontaktoplysninger

Tina Fruelund