5,9 millioner til vovede forskningsidéer

VILLUM FONDEN har netop offentliggjort modtagerne af årets Villum Experiment-bevillinger, og i denne runde har forskere ved Faculty of Technical Sciences modtaget en samlet bevillingssum på knap 6 millioner kroner.

Villum Experiment-programmet blev lanceret i 2017 til tekniske og naturvidenskabelige forskningsprojekter, der udfordrer normen og har potentialet til at ændre den måde, vi tilgår vigtige emner på. Ansøgerne er anonyme for de internationale bedømmere for at skærpe fokus på forskningsidéerne og lade forskerne tænke frit. De 21 internationale bedømmere har således ikke haft mulighed for at skele til ansøgernes CV og akademiske meritter og har derfor udelukkende bedømt forskningsidéerne ud fra, om de udfordrer normen og har potentiale til at ændre verden og vores viden om verden.

I år bliver der fordelt 98.663.650 kr. til 51 forskere tilknyttet danske universiteter. Modtagerne er unge, gamle og lige midt i mellem. Her er både postdocs og professorer, for det er ideen og ikke cv’et der tæller. Fælles for dem er lysten til nytænkning inden for naturvidenskab og teknisk forskning. I projekterne tager de ambitiøse forskningsdyk ned i alt mellem himmel og jord, og opfylder på den måde den fineste ambition: de rykker ved vores måde at se verden på. Bevillingerne er på 1-2 mio. kr. og løber i op til to år.

Årets modtagere ved Faculty of Technical Sciences er:

Forsker Johnna Holding, Institut for Bioscience, der modtager 1,99 millioner kroner til projektet ”Does organic matter released from the melting Greenland Ice Sheet influence cloud processes in the Arctic?”.

Adjunkt Hooman Farkhani, Institut for Elektro- og Computerteknologi, modtager 1,93 millioner kroner til projektet ”Spin-Grain: Spintronic nano-grains with local vortex oscillations for reservoir computing”.

Lektor Shubiao Wu, Institut for Agroøkologi, modtager 1,99 millioner kroner til projektet ”A novel microbial pathway towards simultaneous mitigation of N2O and CH4 in wetlands”.

Programmet bliver annonceret årligt i åben konkurrence med ansøgningsfrist i marts.

Læs mere om bevillinger og forskningsprogrammet på VILLUM FONDEN’s hjemmeside.