Aarhus Universitets segl

Endnu en pris til ESHIP

Iværksætterspillet ESHIP: Navigating Uncertainty har fået en sølvmedalje fra International Serious Play Awards for dets innovative tilgang til undervisning gennem spil – også kaldet gamification. Brætspillet er udviklet af lederen af SciTech Innovation and Entrepreneurship, Rajiv Vaid Basaiawmoit, og det er anden gang, han vinder en international pris for det.

Sølvmedaljen bliver overrakt ved den kommende Serious Play konference på George Mason University i Virginia den 10. juli, hvor Rajiv Vaid Basaiawmoit også præsenterer sit spil for fagfolk fra alle dele af kloden. Deltagerne er både udviklere af seriøse spil og ledere fra sektorer, der er begyndt at anvende spilbaserede læringsprogrammer – så som det private erhvervsliv, undervisning, sundhedsvæsen, militær og kulturinstitutioner – foruden akademiske forskere.

Konferencen gentages på University at Buffalo senere samme måned, og på begge konferencer er Rajiv Vaid Basaiawmoit inviteret til at holde oplæg om et vigtigt læringsmål for den model, hans spil bygger på: Disruption Resilience. 

"Målet med spillet er for at lære studenter ikke at være bange for usikkerhed og disruption, da det altid forekommer i en dynamisk verden. Man skal med en positiv tilgang gribe de muligheder, der skabes med disruption,” fortæller Rajiv Vaid Basaiawmoit.

ESHIP:Navigating Uncertainty vandt i 2016 andenpladsen ved den europæiske konference for innovation og iværksætteri, ECIE2016.

På Aarhus Universitet har hundredvis af studerende gennem de sidste snart fire år spillet ESHIP for at få indsigt i, hvad de får brug for, hvis de vil starte egen forretning – og samtidig fået indsigt i sig selv.

ESHIP er et holdspil, hvor hvert hold på tre-fem spillere har et spillebræt, og flere hold dyster mod hinanden. Rajiv Vaid Basaiawmoit har løbende udviklet spilet, og den nyeste version er i den grad skalerbar, at flere end 200 studerende kan spille det på én gang efter blot fem minutters instruktion, og med en eller to facilitatorer til stede. Rekorden blev sat i februar, da knap 250 civilingeniør-studerende fordelt på 46 hold spillede mod hinanden i Fysisk Kantine.

Læs mere om selve spillet i artiklen 'Spil iværksætter og bliv vis på uvisheden' (kun på dansk) 

Læs mere om Serious Play Conference.


Kontakt:

Rajiv Vaid Basaiawmoit,

Leder af SciTech Innovation and Entrepreneurship

Mail: rvb@au.dk

Mobil: 5133 5302