Forskere sporer drivhusgas fra smeltende gletsjer

To forskere fra henholdsvis Københavns og Aarhus Universitet har opdaget, at der strømmer metangas ud med smeltevandet fra en gletsjer i Vestgrønland. Metan virker som drivhusgas 25-30 gange kraftigere end CO2, men det er endnu for tidligt at vurdere, hvordan den hidtil ukendte kilde fra Arktis kan påvirke klimamodellerne.

Det kom som en overraskelse for Jesper Riis Christiansen og Christian Juncher Jørgensen, da de under et feltstudie i 2016 opdagede, at der strømmede luft ud fra hulrummet under gletsjeren Isunnguata Sermia i Vestgrønland – og at luften indeholdt høje koncentrationer af metan.

Ifølge deres målinger var der op til 15 gange mere metan i luftstrømmen, end der var i den ”almindelige” atmosfæriske luft på stedet.

Metan er en langt mere effektiv drivhusgas end CO2, og klimaforskere er meget opmærksomme på, at permafrosten i den arktiske tundra gemmer på enorme mængder af metan, som kan frigives til atmosfæren i takt med, at permafrosten tør.

Det er også kendt, at der i smeltevandet lever mikrober, som producerer og omsætter metan. Men at der også frigives metan til atmosfæren direkte fra en gletsjer, det er ikke med i klimamodellerne.

De to forskere har netop offentliggjort deres fund i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

Som en sodavand

Jesper Riis Christiansen fra Institut for Geovidenskab på Københavns Universitet og Christian Juncher Jørgensen fra Institut for Bioscience på Aarhus Universitet giver i artiklen nogle bud på, hvordan fænomenet kan være opstået.

En af dem går ud på, at metangassen produceres af mikroorganismer i vandet og jorden under isen, og at gassen på grund af det enorme tryk fra isen opløses i vand og kommer ud med smeltevandet om sommeren. På vejen ud falder trykket, og gassen frigives til atmosfæren, omtrent som når man åbner en sodavand.

Jesper Riis Christiansen og Christian Juncher Jørgensen har kun undersøgt én gletsjer, og de understreger derfor, at der skal flere studier til, før man kan sige noget om, hvad deres opdagelse betyder for klimaudviklingen.

Videoen viser de to forskeres måling af metan, som strømmer ud sammen med smeltevandet under gletsjeren Isunnguata Sermia i Vestgrønland. Video:  Christian Juncher Jørgensen

Læs mere i Videnskab.dk

Kontakt: