”Han havde et hjerte for ingeniøruddannelsen”

Tidligere direktør og koncernchef i Grundfos, Niels Due Jensen, var også æresalumne ved Aarhus Universitet. Tirsdag bliver han begravet i hjembyen Bjerringbro. ”Han var rundet af teknologi og udvikling”, siger dekan Eskild Holm Nielsen.

I 2017 blev Niels Due Jensen udnævnt til æresalumne ved Aarhus Universitet – en titel som gives til alumner, der har bidraget særligt til samfundet og skabt positiv opmærksomhed om deres felt og universitetet. Foto: Lise Balsby

Da Niels Due Jensen blev udnævnt til æresalumne i 2017, brugte han sin takketale på at fortælle om sin passion for udvikling og teknik. Som barn havde han fulgt sin fars arbejde med at udvikle pumper, og kunne se, hvordan pumperne kunne skabe livskvalitet rundt om i Verden ved at flytte vand.

”Jeg blev smittet af min fars entusiasme”, sagde han. Derfor var det også naturligt, at han selv blev uddannet maskinarbejder og senere maskiningeniør fra det daværende Aarhus Teknikum, nu Aarhus Universitet og en del af Faculty of Technical Sciences.

Her har dekan Eskild Holm Nielsen mødt Niels Due Jensen mange gange. Senest for to år siden, da Niels Due Jensen besøgte ingeniøruddannelserne på Katrinebjerg.

”Det var altid inspirerende at tale med ham. Han var rundet af teknologi og udvikling. Han har altid støttet den tekniske forskning og havde stadig et hjerte for ingeniøruddannelsen i Aarhus og dermed Tech”, siger Eskild Holm Nielsen.

Niels Due Jensen døde 12. september 81 år gammel. Han blev direktør for Grundfos i 1974 og siden koncernchef indtil 2003. Derefter var han formand for koncernbestyrelsen frem til 2011 og formand for ejerfonden Poul Due Jensens Fond indtil 2018.

Titlen som æresalumne gives til en person, der er uddannet fra Aarhus Universitet og har bidraget særligt til samfundet og har skabt positiv opmærksomhed om sit fagfelt og universitetet.

I takketalen beskrev Niels Due Jensen selv sin drivkraft som nysgerrighed.

”Det er vores nysgerrighed og higen efter svar, der giver os muligheden for at få indsigt og klarsyn til at blive klogere på os selv, på mennesket, på naturen og materialerne og skabe nye sammenhænge”, sagde han.

I Niels Due Jensens tid som koncernchef indstiftedes også Grundfosprisen, som hædrer yngre forskere inden for teknik eller naturvidenskab.

”Han har altid støttet, at Grundfos havde mange erhvervs-ph.d’er. Han gjorde virkelig en forskel i samarbejdet mellem universitetet og erhvervslivet”, siger Eskild Holm Nielsen.

Grundfos er i dag blandt Danmarks største privatejede virksomheder med 20.000 ansatte i hele verden. Virksomheden ledes i dag af Niels Due Jensens søn, Poul Due Jensen.

Som æresalumne var Niels Due Jensen blandt andre i selskab med den nuværende Kong Frederik, der blev æresalumne i 2008.