Kontorchef i Miljøstyrelsen bliver ny direktør for DCE

48-årige Maria Sommer Holtze overtager i det nye år jobbet som direktør for DCE. Hun kommer med ti års erfaring fra Miljøstyrelsen, hvor hun særligt har arbejdet med pesticider.

Foto: Jakob Kjøller

DCE får en yderst kvalificeret leder, når Maria Sommer Holtze den 1. februar 2024 sætter sig i direktørstolen. Hun er oprindeligt uddannet biolog, men har skrevet ph.d. på GEUS om udvaskning af pesticider til grundvandet.

I knap ti år har hun arbejdet i Miljøstyrelsen – først som fuldmægtig og de sidste 4,5 år som kontorchef. Før Miljøstyrelsen arbejdede hun nogle år i det private. Og før det arbejdede hun med forskning på GEUS.

Maria Sommer Holtze glæder sig til at starte på DCE. Et sted hun altid har haft stor faglig respekt for.

- Jeg kender jo DCE helt tilbage fra, at det hed DMU og var søsterorganisation til GEUS. Jeg har altid fulgt DCE fra sidelinjen og beundret den store faglighed på stedet. Det bliver derfor med en smule ærefrygt, når jeg træder ind ad døren til februar, siger hun.

Hun tror på, at hun med sin baggrund i både forskning, hos Miljøstyrelsen og fra private virksomheder, kan være med til at udvikle og sikre bredden på DCE.

- Jeg glæder mig meget til at træde om på den anden side af bordet i forhold til, hvor jeg sidder i dag. Og det bliver superfedt at komme tæt på forskningsmiljøerne igen.

Ole Hertel, prodekan for myndighedsrådgivning og erhvervssamarbejde på Faculty of Technincal Sciences, glæder sig over valget af ny direktør til DCE.

- Maria kommer til TECH med stærke fagkompetencer, som passer perfekt ind i DCE og samtidig spænder over til DCA området. Hun har god ledelseserfaring, og hun kender det politisk-administrative system i Miljøministeriet indgående fra sine år som kontorchef. Samtidig har hun stor fokus på personaleledelse, og hun er en stærk netværksopbygger. Jeg er sikker på, at Maria bliver et stort aktiv for DCE, såvel som for TECH, siger han.

Maria Sommer Holtze overtager direktørposten efter Vibeke Vestergaard Nielsen, der dygtigt har udfyldt rollen som konstitueret direktør siden begyndelsen af 2023.

Privat har Maria Sommer Holtze tre børn på henholdsvis 10, 14 og 16 år. Hun bor på Amager.