Kritik af AU’s procedure for NOVANA-tal

AU valgte at give aktindsigt i ufærdig rapport efter omtale af data.

Fagbladet Ingeniøren kritiserede for nylig, at Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) ved Aarhus Universitet i første omgang gav afslag på aktindsigt i udkastet til en delrapport, som indgår i det Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur (NOVANA).

Delrapporten omhandler vandløb og er én ud af de i alt otte NOVANA-delrapporter, som hvert år oversendes samlet til Folketinget. Rapporten om vandløb omfatter blandt andet opgørelser over landbrugets udledning af kvælstof i 2017.

Aarhus Universitets udgangspunkt er, at rapporter først offentliggøres, når de er færdiggjort og har gennemgået den nødvendige faglige kvalitetssikring. I henhold til aftalen med Miljøstyrelsen er den normale procedure, at de otte NOVANA-delrapporter offentliggøres samlet. Det sker ud fra den betragtning, at hver delrapport kun behandler enkelte udsnit af miljøets tilstand, hvor Folketinget og offentligheden bør have mulighed for at anlægge et helhedsblik.

Imidlertid udsendte miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen den 14. januar en pressemeddelelse på baggrund af den pågældende delrapport om vandløb. Derfor valgte Aarhus Universitet at give den ønskede aktindsigt og offentliggøre udkastet til delrapporten. Dette skete af hensyn til offentlighedens mulighed for at få indsigt i det faglige grundlag for ministerens udmelding.

Læs også artiklen Mere kvælstof i det danske havmiljø