Massiv investering i ølforskning og kunstig intelligens

Forskere fra iNANO på Aarhus Universitet går sammen med Carlsberg, Microsoft og DTU i gang med et forskningsprojekt, som skal udvikle og teste smagsaromaer til ølproduktion. Formålet er at skabe en sensor-platform baseret på kunstig intelligens, der kan reducere tid og omkostninger i udvikling af nye typer øl. Udviklingen af en sensor-platform kan potentielt fremme bredere forskning og nye iværksættereventyr, idet der ikke eksisterer en hurtig og effektiv måde til at bedømme smagsnuancer på i dag. Projektet støttes med 18 mio. kr. af Innovationsfonden.

Forskningsprojektet med titlen ”The Beer Fingerprinting Project" opstod hos Jochen Förster fra Carlsberg Laboratorium. Han oplevede et behov for at kunne måle smagsaromaer ved hjælp af sensorer til at understøtte hans arbejde med at udvikle nye bryggeorganismer, der i sidste ende resulterer i nye øl. Selvom det lyder som det ideelle job at smage på adskillige øl om dagen, så er det umuligt at smage forskel på de cirka 1.000 forskellige smagsnuancer, der dagligt udvikles i Carlsberg Laboratoriet.

"Der eksisterer ikke en hurtig og effektiv måde til at bedømme smagsnuancer i drikkevarer, men det er afgørende, at vi kan dette, hvis Laboratoriet fortsat skal udvikle øl til den størst mulige fuldkommenhed og være et mønstereksempel på ølbrygning i Danmark og i resten af verden,” siger Jochen Förster, direktør og professor, Gæring og Fermentering hos Carlsberg Laboratorium.

”Vi glæder os over at være en del af teamet med Aarhus Universitet, Danmarks Tekniske Universitet samt Microsoft og sammen flytte grænserne for udviklingen af sensorteknologi til smagsnuancer. Det giver os mulighed for at udvikle nye gærtyper til udviklingen af craftøl, specialøl-, lagerøl og alkoholfri øl markant hurtigere og af endnu højere kvalitet", siger Jochen Förster.

Matchmaking med kemi

Ideen om et samarbejde mellem Carlsberg Laboratoriet og iNano, Aarhus Universitet, begyndte at spire ved et forsknings matchmaking-arrangement hos Carlsberg i foråret 2016, som lektor Brigitte Städler fra iNANO deltog i.

"Det er spændende for min forskningsgruppe at bidrage til udviklingen af kemiske sensorer til dette multidisciplinære projekt. Det er netop ved at samle de fire deltagende partneres komplementære ekspertiser, at vi får mulighed for at forbedre sensorteknologien langt ud over nutidens state-of-the-art," siger Brigitte Städler.

Udover Carlsberg deltager DTU Chemical Engineering, som tilfører projektet ekspertise inden for reaktor parallelisering og integration samt databehandling. Microsoft stiller de mest avancerede tekniske løsninger inden for kunstig intelligens til rådighed, mens Innovationsfonden står bag den finansielle investering. Målet er nu at validere og modne teknologien og gøre den brugbar til at vurdere nye bryggeorganismer.

“Fundamentet for forskningsprojektet er advanced analytics og intelligent cloud teknologi i kombination med ekspertise inden for flere forskningsområder. Vi er spændte på at se projektet udfolde sig, og hvordan det vil have indflydelse på, hvor hurtigt Carlsberg kan få nye øl på markedet”, siger Ricky Gangsted-Rasmussen, Industry Lead - Retail, Microsoft Danmark.

Nyt iværksættereventyr

I dag eksisterer der ikke en teknologisk platform, der er i stand til at vurdere og adskille komplekse smagsnuancer. Udviklingen af metoder til hurtigt og pålideligt at kunne vurdere komplekse smagsnuancer som eksempelvis øl, eller andre alkohol- og alkoholfrie drikkevarer, er af stor interesse for produktudvikling, kvalitetskontrol og sikkerhed. Som led i pilotprojektet har forskere fra Städler-laboratoriet på iNano allerede udviklet sensorer samt en prototype for, hvordan man kan skelne mellem smagsnuancer i fire Carlsbergøl: Carlsberg Pilsner, Tuborg Pilsner, Wibroe og Nordic.

Resultatet af forskningsprojektet vil ikke kun styrke den danske position på verdensmarkedet for øl, repræsenteret ved Carlsberg. Teknologien kan anvendes til andre produkter end drikkevarer, eksempelvis til anvendelse i miljø-, farmaceutisk- og fødevareindustrien.

Kontakt

Innovationsfonden Danmark, kommunikationsmedarbejder, Patrick Lehto Larsen, 6190 5008

Microsoft Danmark, 2800 Kgs. Lyngby, Communication Manager, Helle Rosendahl, 2240 9540

Carlsberg Laboratorium, 1778 København V, Direktør & Professor, Jochen Förster, 3327 3300