Ny institutleder på Institut for Fødevarer

Solid ledererfaring, et stærkt netværk og et stort drive for at bidrage til den grønne omstilling af fødevareområdet. Det er tre af de ting, som Anne Louise Dannesboe Nielsen glæder sig til at bringe i spil i sit nye job som institutleder på Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet.

Anne Louise Dannesboe Nielsen kommer fra et job som centerchef for Fødevareteknologi på Teknologisk Institut. I sin fritid nyder hun bl.a. at være aktiv med familien, som her ved Tjele Langsø. Foto: Privat

Efter 15 år gør Anne Louise Dannesboe Nielsen sig klar til at tage afsked med kollegerne på Teknologisk Institut. Fra den 1. november står hendes skrivebord i Skejby, hvor hun netop har takket ja til jobbet som institutleder på Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet.

”Jeg kommer med snart ti års ledererfaring, og netop ledelse er en af de ting, jeg glæder mig rigtig meget til at arbejde videre med på Institut for Fødevarer. Derudover er jeg optaget af de store linjer, af arbejdet med grøn omstilling og med fortsat at styrke instituttets samarbejde både internt og eksternt,” siger Anne Louise Dannesboe Nielsen, der har arbejdet med fødevareområdet i de seneste 10-12 år. Senest som centerchef for Fødevareteknologi på Teknologisk Institut.

”Fødevarer er et ekstremt vigtigt område netop nu, hvor vi taler så meget om den grønne omstilling. Det er fra fødevareproduktionen, at en stor del af vores udledninger kommer, så det er også her, vi kan gøre en kæmpe forskel. Det driver mig at være med til at knække koden til, at vi lykkes med f.eks. cellebaserede og plantebaserede fødevarer, der virkelig er områder, hvor vi kan få stor impact,” siger Anne Louise Dannesboe Nielsen.

Anne Louise Dannesboe Nielsen kommer ind i jobbet med et stærkt netværk i fødevareindustrien. Og netop netværk og mødet mellem mennesker, er en af de ting, der betyder meget for den nye institutleder:

”Jeg er et meget udadvendt menneske, der elsker at skabe kontakt og etablere nye netværk. Derfor glæder jeg mig også allermest til at møde de mennesker, jeg skal arbejde sammen med på Institut for Fødevarer. Og selvfølgelig til at finde ud af, hvordan jeg bedst sætter mine kompetencer i spil sammen med dem," siger Anne Louise Dannesboe Nielsen.

Dekan på Technical Sciences, Eskild Holm Nielsen, ser frem til at byde det nye medlem af fakultetsledelsen velkommen til Faculty of Technical Sciences og Aarhus Universitet:

”Jeg er glad for, at vi har haft held med at rekruttere så dygtig en leder eksternt. Anne Louise er i høj grad valgt på sin store ledelsesmæssige erfaring, men i lige så høj grad på en stærk faglighed. Jeg glæder mig til samarbejdet og til at se, hvordan Anne Louise fortsætter den gode kurs, som Institut for Fødevarer har lagt,” siger han.

Fire facts om Anne Louise Dannesboe Nielsen

• Anne Louise Dannesboe Nielsen er uddannet civilingeniør i kemi fra Aalborg Universitet, hvor hun også tog sin ph.d.
  • Hendes ph.d. handlede om mikroindkapsling til drug delivery i pharma-produkter – et område hun også senere har arbejdet videre med i en fødevarekontekst.
  • Privat er Anne Louise gift med Christian og mor til tre drenge på 10, 12 og 18 år. Familien bor i Aarhus N.
  • I sin fritid elsker hun at løbe en tur i skoven, hygge med strikketøjet eller være aktiv med familien.