Professor Steffen Petersen modtager Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Undervisningspris

Professor Steffen Petersen fra Institut for Byggeri og Bygningsdesign modtager Jubilæumsfondens Undervisningspris 2023 for en fremragende indsats omkring undervisning af studerende i byggeri, energi og indeklima.

Steffen Petersen fra Institut for Byggeri og Bygningsdesign modtager Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Undervisningspris 2023 (foto: Lars Kruse, AU Foto)

Han har dedikeret sin forskning til at kaste lys over, hvordan vi kan sænke byggeriets slid på Jordens økosystemer og skabe sundere boliger for mennesker.

Publikationslisten er lang, og Steffen Petersen står bag en velciteret videnskabelig produktion. Han holder sig ikke tilbage fra at deltage i den offentlige debat, og han brænder for at formidle sin viden til studerende.

Steffen Petersen har desuden stået i spidsen for at udvikle et nyt bachelor- og kandidatforløb på Aarhus Universitet, og han bygger sin undervisning op omkring en ambition om forandring.

Igennem den daglige interaktion med sine studerende giver han dem ikke bare et solidt teoretisk fundament for deres fremtidige virke som bygningsingeniører. Han træner dem i at tænke kritisk, vende ting på hovedet og stille spørgsmål til eksisterende praksis.

Steffen er kendt som en energisk og humoristisk underviser, der formår at facilitere både teoretisk og anvendelsesorienteret læring og samarbejde. Det smitter af på de studerendes motivation og engagement, og det afspejler sig hvert semester i studenterprojekter af ekstraordinær høj kvalitet.

Portræt af årets underviser 2023

Læs også portrætartikel baseret på interview med Steffen Petersen: "Jeg møder mine studerende med en større dagsorden"