Bevillinger til vilde ideer

VILLUM Experiment har netop uddelt deres bevillinger til en række forskere, der hver især repræsenterer innovative tilgange til deres forskningsområder, og dermed til at afprøve deres modige og mærkelige tekniske og naturvidenskabelige forskningsidéer. På Aarhus Universitet modtager ni forskere i alt 17,8 mio. kroner.

Ved Villum Experiment gælder: hvo intet vover, intet vinder. Formålet med programmet er at finde og støtte helt særlige tekniske og naturvidenskabelige forskningsprojekter, der udfordrer normen og har potentiale til at ændre verden og vores viden om verden.

Sådan forklarer VILLUM FONDEN baggrunden for de bevillinger, der netop er uddelt til forskere på danske universiteter.

På Aarhus Universitet er der i år bevillinger til i alt ni forskere på samlet 17,8 millioner kroner.

På TECH har fire forskere hver modtaget ca. to millioner kroner. Bevillingen løber i op til to år.

Modtagerne er:

Adjunkt Jacopo Catalano, Institut for Ingeniørvidenskab, modtager 1,8 millioner kroner til projektet ”Electrochemical Hydrogenation of biO-crude (ELHYOs)”.

Lektor Jakob Juul Larsen, Institut for Ingeniørvidenskab, modtager to millioner kroner til projektet ”Surface NMR with long excitation pulses - technicality or game changer?”

Forsker Mette Vestergard, Institut for Agroøkologi, modtager to millioner kroner til projektet ”Transfer of biochemical defence between plant species”.

Forsker Rumakanta Sapkota, Institut for Miljøvidenskab, modtager to millioner kroner til projektet ”Mycoviruses: a hitherto unknown member of the soil food web”.

Læs mere om bevillingen og om dette års uddeling på VILLUM FONDENS hjemmeside (eksternt link)