Laura Roman Rivas hædret som rollemodel for kvindelige forskere

Laura Roman Rivas fra Institut for Fødevarer modtager For Women in Science-prisen for sin forskning i nye fødevarer, der både er bæredygtige og ernæringsrigtige. Bag prisen står L’Oreál, UNESCO og Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab.

For Women in Science er en global, årligt tilbagevendende prisuddeling, der skal få gode rollemodeller blandt kvinder i naturvidenskabelig forskning frem i lyset - og tiltrække flere kvinder til de naturvidenskabelige fag. Prisen er et tilskud på 110.000 kr. til modtagernes forskning.

Laura Roman Rivas, som stammer fra Spanien og er postdoc på et projekt bevilget af Novo Nordisk Fonden ved Institut for Fødevarer, er blandt de tre kvindelige forskere i Danmark, som modtager prisen den 23. september.

Laura Roman Rivas arbejder med sin grundforskning på at skabe et fundament for at forstå hvordan fremtidens nye plantebaserede fødevarer kan blive bæredygtige og så nærende som muligt for mennesker.

Hun vil skabe ny viden om, hvordan komplekse strukturer dannes mellem planteproteiner og stivelse, under forarbejdning, hvilket er afgørende for udviklingen af nye og forbedrede fødevarer  og dermed hjælpe med til at udnytte plantematerialers fulde potentialer. Det vil hun gøre gennem fysisk-kemiske undersøgelser af interaktioner mellem protein og stivelse i komplekse former for biopolymerer.

Hendes forskning ligger i grænsefladen mellem biomaterialers molekylære strukturer og fysisk-kemiske egenskaber, med det overordnede mål at forstå de mekanismer, der fører til samspil mellem plantebaserede proteiner og stivelse.

Konsekvenserne af disse molekylære interaktioner, som resultat af forarbejdning, er afgørende for udviklingen af ??nye og forbedrede fødevarer.

Du kan læse mere om prisen og arrangementet på Videnskabernes Selskabs hjemmeside