Markant stigning i søgning til uddannelser på Tech

Der er rift om studiepladserne på fakultetet Technical Sciences på Aarhus Universitet. Stigningen skyldes især en stor interesse for den nye dyrlægeuddannelse på AU Viborg.

Artiklen er opdateret med de endelige ansøgertal

Fakultetet har modtaget 875 førsteprioritetsansøgninger gennem kvote 2, og det er en stigning på 57 procent i forhold til sidste år.

”Vi ser en meget positiv udvikling og er glade for de unges interesse for vores uddannelser. Vi håber nu, at vi kan få lagt puslespillet, så vi kan tilbyde en studieplads til som mange som muligt” siger Finn Borchsenius, prodekan ved fakultetet Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Bag tallene ligger især en stor søgning til den nye bacheloruddannelse i Veterinærmedicin på Aarhus Universitets nye uddannelsescampus AU Viborg, hvor der er kommet 572 ansøgninger i alt, hvoraf 317 er førsteprioritetsansøgninger. Derudover har også den nye uddannelse i Dyrevidenskab flot søgning med 123 ansøgninger i alt, heraf 17 førsteprioritetsansøgninger.

”Det er virkelig fantastisk at se, at så mange har fået øjnene op for AU Viborg og det helt særlige studiemiljø, vi er ved at udvikle der. Placeringen af den nye uddannelsescampus giver nogle helt særlige muligheder for, at vores studerende kan komme tæt på både dyr, planter og et unikt forskningsmiljø, og det er min oplevelse, at det tiltaler mange unge.”

Diplomingeniøruddannelsen i Softwareteknologi er årets mest søgte ingeniøruddannelse med 85 førsteprioritetsansøgere. Også bygningsingeniøruddannelsen er fortsat populær.

Om kvote 2

I kvote 2 bliver ansøgere ikke alene vurderet på deres karaktergennemsnit fra deres adgangsgivende eksamen, men også på f.eks. deres uddannelses- og erhvervserfaring og frivillige aktiviteter.

Ansøgningsfristen for kvote 1 er 5. juli 2024.  Alle ansøgere får svar på, om de har fået tilbudt en studieplads d. 26. juli 2024.