Mindeord: En stor forsker og personlighed er gået bort efter længere tids sygdom

Efter længere tids sygdom er professor og direktør for AIAS Søren Rud Keiding gået bort. Han efterlader sig sin kone, to voksne børn og et barnebarn. Søren var en fremragende videnskabsmand med en varm personlighed, og han var både anerkendt og særdeles vellidt af alle, der kendte ham på Aarhus Universitet. Han vil blive savnet, og tankerne går til familien i denne svære tid.

Søren Rud Keiding på sit kontor hos AIAS. Foto: Lars Kruse.

Det er med stor sorg, at vi har modtaget nyheden om, at AIAS' direktør, professor Søren Keiding, er afgået ved døden den 4. marts 2023 i en alder af 63 år. Søren Rud Keiding har siden sommeren 2022 kæmpet en hård og svær kamp mod cancer. Han efterlader sig sin kone, Lis Keiding, to voksne børn og et barnebarn.

Søren Rud Keiding opnåede sin ph.d.-grad i fysik i 1990 og blev dr. scient. i 1998. Han kom til AIAS i oktober 2019 fra en stilling som prodekan for forskning ved det daværende fakultet Science and Technology på Aarhus Universitet, og før det var han fra 2003-2015 professor i kemi ved Aarhus Universitet.  Som kemisk fysiker var hans forskning inden for ultrahurtig bevægelse af molekyler, især vand, studeret med lasere. Søren har i årtier haft en lang række tillidshverv, senest som medlem af DFIR, Det Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, udpeget af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Han står bag mere end 130 videnskabelige artikler om lasere og molekyler, har været citeret ca. 7000 gange og har givet mere end 100 foredrag ved nationale og internationale forskningskonferencer.

Prodekan på Science and Technology

Ud over sit eget forskningsfelt i fysisk kemi havde Søren Rud Keiding en bred indsigt i mange andre områder inden for naturvidenskab og teknisk videnskab, og han havde en dyb forståelse af forskningspolitik og forskningsfinansiering. I 2016 blev han ansat som prodekan for forskning og erhvervssamarbejde på fakultetet Science and Technology, hvor han blandt andet også fungerede som ansvarshavende redaktør på "Aktuel Naturvidenskab".

Lagde grundstenene til civilingeniøruddannelserne

Søren Rud Keiding var i perioden 2003- 2007 med til at tage de afgørende første skridt i forbindelse med etableringen af civilingeniøruddannelserne i Aarhus, bla. gennem autorisation til at udbyde cand. polyt. graden i Aarhus og etableringen af 10 ingeniørprofessorater på Aarhus Universitet i samarbejde med Ingeniørhøjskolen i Aarhus. I dag er de to institutioner sammenlagt og ingeniøruddannelserne er i dag en vigtig del af uddannelsesudbuddet på Aarhus Universitet.

Søren Rud Keidings liv vil blive markeret ved en mindehøjtidelighed:
AIAS lørdag d. 18/3, fra kl 14 - 17, på Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS) - Aarhus University.

Vores tanker går til Sørens nærmeste pårørende.
Æret være hans minde.