Ni tech-forskere får del i grønne DFF-millioner

DFF uddeler 280 millioner kroner til 55 grønne forskningsidéer – 15 af dem er fra Aarhus Universitet. Ni projekter fra Faculty of Technical Sciences modtager tilsammen 43,9 mio. kr.

Nyheden bygger delvist på pressemateriale fra DFF

15 grønne AU-projekter får nu støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond, der i alt uddeler 280 mio. kr. til 55 excellente forskningsprojekter. Formålet er at give dygtige forskere et økonomisk rygstød til at gøre nye, forskningsmæssige landvindinger inden for områder som f.eks. miljø og klima.

Alle forskningsområder, der kan bidrage til den grønne omstilling, har kunnet søge den tematiske pulje, og de 55 forskningsidéer er udvalgt af det grønne udvalg i DFF, der består af 20 danske og internationale forskere.

Søren Rud Keiding, professor ved Aarhus Universitet, har for andet år i træk været formand for det grønne udvalg og udtaler:

”Det er godt at se, at man i løsningen af et stort samfundsproblem har fundet ud af at samarbejde på tværs af mange fag. Det er også vigtigt, at vi finansierer mange mindre forskningsprojekter, så vi sikrer, at vi også har diversitet i vores tilgang til at løse klimaudfordringerne.”

Modtagerne fra Aarhus Universitet er:

Se alle 55 forskningsprojekter