Ny professor giver klimaforskning på AU et energiboost: Nu vil vi være de bedste!

Klimaforskningen ved Institut for Miljøvidenskab og iClimate bliver styrket fra 1. juni med ansættelsen af professor Peter Langen, som skifter sin lederpost ved DMI ud med opbygningen og udviklingen af instituttets forskning i klimamodellering. Ansættelsen er lidt af et scoop, forklarer institutleder Carsten Suhr Jacobsen, som tror på, at Peter Langen kan få AU på verdenskortet.

AU skal være blandt de bedste i verden til klimamodellering. Sådan lyder det fra Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet, og nu har instituttet fundet den rette mand til at nå det ambitiøse mål: Peter Langen fra DMI.

"Aarhus Universitet har gjort et scoop med ansættelsen af Peter Langen. Det kommer til at betyde rigtig meget for vores klimamodellering at have ham med på holdet, og det er en klar styrke, at han har så stor en viden om klima og naturen i Arktis," forklarer institutleder Carsten Suhr Jacobsen.

Peter Langen kommer fra det anerkendte Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), hvor han de sidste tre år primært har ledet klimaforskningen. Tidligere har han forsket i Klima og Arktis samme sted samt undervist ved Københavns Universitet og Stockholms Universitet. Det har været både lærerige og spændende år, fortæller han, men han glæder sig til nye udfordringer ved Aarhus Universitet.

"Jeg glæder mig meget til at komme i gang, for det er en spændende udfordring at skulle bygge klimamodelleringen op fra bunden. Jeg har beskæftiget mig med klimaforskning i tyve år, og jeg har både forbindelser og ideer til at styrke forskningen ved Institut for Miljøvidenskab, men jeg glæder mig også til at lære nyt fra mine nye kollegaer," siger Peter Langen.

Tager forskningen et step up

Den nye professor bliver også en del af det interdisciplinære center iClimate, som forsker tværfagligt i klimaet. Peter Langen vil blandt andet bidrage med forskning i arktiske forhold, og hvordan det, der sker på lavere breddegrader, har betydning for arktiske forandringer, samt hvordan globale klimaforandringer kan komme til udtryk i Danmark.

I dag er Institut for Miljøvidenskab, som ligger på Risø ved Roskilde, især kendt for sin atmosfæreforskning, herunder blandt andet luftforurening, og netop den stærke atmosfæreforskning skal danne basis for den nye klimamodelleringsambition med Peter Langen i spidsen.

"Nu tager vi forskningen et step up og lægger endnu et lag på vores i forvejen superstærke atmosfæreforskning. Peter Langens ben er solidt plantet i klimaforskning og Arktis, og han kan komme med nogle input, som, kombineret med vores nuværende viden, løfter os op på et nyt niveau. Jeg tror på, at han kan være med til at sætte os på verdenskortet inden for klimamodellering og dermed også supplere AU’s samlede styrker inden for forskning i højarktiske klimaproblemer," siger Carsten Suhr Jacobsen.

Peter Langen tiltræder stillingen den 1. juni 2020. Datoen for professorens tiltrædelsesforelæsning er endnu ikke fastsat på grund af Covid-19.

Professor Peter L. Langen

• Født i Kolding i 1978.
  • Uddannet kandidat i geofysik ved Københavns Universitet i 2002. Blev efterfølgende ph.d. samme sted i 2005 og fortsatte som postdoc indtil 2009.
  • Gæsteforsker og –underviser ved Stockholms Universitet i 2009-2010.
  • Lektor ved Københavns Universitet, Center for Is og Klima, i 2011-2012.
  • Klimaforsker i Klima og Arktis ved DMI fra 2012 og leder af DMI’s klimaforskning siden 2017.
  • Desuden adjungeret lektor i klimafysik ved Københavns Universitet fra 2014-2024.
  • Bor i dag i Brønshøj sammen med sin kone og tre børn.