Rasmus Ejrnæs kåret som Danmarks Bedste Naturformidler 2022

Rasmus Ejrnæs, seniorforsker ved Institut for Ecoscience, Aarhus Universitet, har vundet prisen som Danmarks Bedste Naturformidler 2022. Prisen blev uddelt på årets udgave af Naturmødet, der fandt sted i Hirtshals den 19.-21. maj.

Rasmus Ejrnæs modtager prisen som Danmarks Bedste Naturformidler 2022 på årets udgave af Naturmødet. Foto: Naturmødet

Prisen som Danmarks Bedste Naturformidler 2022 gik i år til Rasmus Ejrnæs, der bl.a. er kendt som vært på radioprogrammet Vildspor og som en aktiv og passioneret formidler af natur og biodiversitet.

I deres begrundelse for, at prisen gik til netop Rasmus Ejrnæs, skrev dommerne bl.a.:

”Uden rigtig at være tynget af det, er årets prisvinder således helt OK med nogle gange at provokere i et sådanne omfang, at følelserne koger over.

Skal der fx være plads til store vilde dyr i danske økosystemer? For at kunne svare på sådanne spørgsmål, skal man have styr på fakta og data og gerne have foretaget reel forskning på området. Derfor er det heller ikke uden grund, at årets prisvinder sidste år var en af de mest citerede forskere i Danmark.”

Læs hele dommerpanelets begrundelse >>

Om prisen

Prisen som Danmarks Bedste Naturformidler bliver uddelt under Naturmødet 2022 sammen med en præmiecheck på 10.000 kr. Dommerkomitéen bestod af Jakob Walløe Hansen, formand for Naturvejledning Danmark og formidlings- og undervisningsleder i Geopark Odsherred, Jeanett Kaare, direktør, partner og kreativ kommunikator i reklamefirmaet Weltklasse og Brian Ravnborg, formand for Biologiforbundet og pædagogisk konsulent på Center for Undervisningsmidler, UCN.